top of page
Zoeken

Afsluiten

Bijgewerkt op: 12 mrt. 2019


Verkocht! Je hebt je aanbod gedaan en ze zijn gelijk om. Tja, klinkt niet alleen te mooi om waar te zijn, het is ook te mooi om waar te zijn.


Meestal krijg je verschillende bezwaren waarom ze het toch niet willen. Op deze bezwaren kan jij je voorbereiden. Zie het als een box wedstrijd, hoe beter je traint hoe sterker je wordt. Voorbereiding is hier bij the key to succes. Dit geldt ook voor een afsluit gesprek. Je hebt verschillende tricks om het verkoopgesprek te leiden en de tegenstander te sturen. Blijf deze tricks oefenen, zodat het skills worden.


Je gespreksvaardigheden zijn echter een begin. Wil je de deal sluiten dan moet je de voorbereiding in het gesprek zo goed mogelijk laten verlopen. In de analyse komen verschillende aspecten terug. Zowel positieve als negatieve. Nu komt het aan op stoten en ontwijken. De negatieve punten zijn de stoten van de tegenstander en de positieve punten kan jij gebruiken.


Het aanbod is eigenlijk je eerste stoot deze moet zo goed mogelijk zijn. Des te zwakker de klappen van de tegenstander zijn. Wanneer die zijn eerste stoot doet, blokker je deze en duw je de stoot van je weg. Voor jouw aanval moet je dan wel terugslaan met de juiste slag, zodat zijn blokkering te laat is. Oftewel zonder beeldspraak: Luister naar het bezwaar, weerleg het bezwaar en geef een reden vanuit de analyse (passend bij het bezwaar).


#trytoKO Bij boxen zie je ook dat ze soms ineens proberen de ander knock out te slaan. In het deel afsluiten kan je ook gebruik van maken. In het afsluiten stel je dan een vraag als of de persoon al akkoord gaat met de koop. Zo'n vraag moet je wel goed timen, na een stoot van jou en voor een bezwaar. Let op: Het gebruiken van een Knock out punch kan ervaren worden als aansmeren. Wees er dus voorzichtig mee!





213 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Wat is salescoaching en hoe doe je het succesvol?

Salescoaching is het proces waarbij begeleiding, feedback en ondersteuning worden gegeven aan verkoopprofessionals terwijl zij werken aan het verbeteren van hun vaardigheden en het behalen van hun ver

Het belang van verkoop in het bedrijfsleven

Verkoop is een belangrijk onderdeel van het bedrijfsleven en kan het verschil maken tussen het slagen of mislukken van een bedrijf. Het doel van verkoop is om producten of diensten te verkopen aan pot

bottom of page