
Zo jij dacht dat je klaar was. De order binnen of het product verkocht. Nope, het meest verdien je aan bestaande klanten en daar moet je energie insteken.
Wanneer de klant iets bij je heeft verkocht moet die later niet alleen blij zijn met wat die heeft verkocht, maar ook door wie. Het maakt niet uit je hebt verkocht, zorg ervoor dat je na de verkoop je klant niet vergeet. Bij grote klanten en grote transacties is de aftersales traject een stuk langer. Sterker nog eigenlijk loopt dit 1 op 1 over met de nieuwe analyse van de volgende behoefte. Bij het verkopen van een ijsje is het iets kleiner. Bijvoorbeeld wens je klanten nog een fijne dag of zeg geniet ervan. Het klinkt niet bijzonder, maar alleen zo'n zinnetje zorgt voor een positieve afsluiting van het gesprek na het negatieve betaalmoment.
Bij grote klanten en transacties ben jij niet de enige die voor de aftersales zorgt. Iedereen binnen het bedrijf die invloed heeft op de verkoop en iedereen die contact kan hebben met de klant. Zorg hier dan ook voor dat jouw collega's de klant kennen. Dit kan door middel van een CRM-systeem, houd hier alles bij over de positieve en negatieve ervaringen van en met de klant. Administratie is misschien wel de grootste ergernis van een verkoper, behalve wanneer de targets hierdoor wel gehaald worden.
Comments